donderdag 9 januari 2014

Het ontstaan van Doekedoek

Eigenlijk was ik als kind al creatief bezig. Ik vond het leuk om te knutselen, tekenen, timmeren of voor de zoveelste keer mijn kamer te veranderen. 
Later wilde ik timmervrouw of uitvinder worden en ik heb ook heel veel dingen 'uitgevonden' met verbogen paperclips, kurken en van die witte strips waar je de vuilniszakken mee dichtbindt. 
Uiteraard was er nog geen internet, dus ook geen Google, YouTube of Pinterest voor inspiratie en uitleg. Alle inspiratie kwam uit mijn eigen hoofdje.


Tijdens mijn pubertijd was de creativiteit ver te zoeken. Geen timmervrouw meer, maar advocaat of huisarts. Exacte vakken werden het: scheikunde, wiskunde en natuurkunde. 


In mijn studententijd was er af en toe 'functionele creativiteit'. 
Ik studeerde biochemie in Groningen en grote kamers met centrale verwarming waren duur. Een kamer met gaskachel was uitgesloten (vetorecht van mijn ouders). Ik had een redelijk geprijsde kamer op een mooie locatie, dus ook van redelijke afmetingen. Om toch ruimte te winnen heb ik een bed bovenin de kamer gebouwd, over de gehele breedte, waar je rechtop onderdoor kon lopen.
In een nieuwe, lagere kamer heb ik een hoogslaper gebouwd met een compleet opslagsysteem er onder: kleding, boeken, kookspullen, rommel, alles kon er onder.


Na anderhalf jaar studie biochemie bleek het ontwikkelen van levensreddende medicijnen niet voor mij weggelegd en ben ik overgestapt naar communicatie. Deze studie heb ik afgerond.


Na mijn studie heb ik een aantal leuke banen gehad, maar ik bleef een knagend onderbuikgevoel houden. Er miste iets, maar wat?


Ons zoontje werd geboren en tegelijkertijd werd mijn creativiteit herboren. Ik ging fotograferen, naaien, schilderen, timmeren en edelsmeden. 


afbeelding van schilderij beagle Joep van lefs Doekedoek, www.doekedoek.nl


Ik heb een aantal juwelen gemaakt voor familieleden, een tweetal schilderijen in opdracht en een bruiloft gefotografeerd. Allemaal even leuk om te doen. 


Het leukste cadeau op een verjaardag vind ik een persoonlijk cadeau. Mijn uitdaging is altijd om iets leuks te maken voor de jarige, waar ze blij van worden en wat ze kunnen gebruiken.
Deze cadeautjes werden steeds vaker opgemerkt door de andere verjaardagsgasten en ik kreeg regelmatig de vraag of ik het gegeven cadeautje ook in de verkoop had.


Ik besloot een stapje verder te gaan en de door mij gemaakte dingen te gaan maken van gerecyled materiaal of milieuvriendelijk(er) materiaal. Dus veel gerecyclede kleding, linnen of biologisch katoen. Door anders naar dingen te kijken, zie je zoveel mogelijkheden!


Mensen blij maken geeft mij een goed gevoel. Ik probeer mijn producten altijd zo te maken dat de producten zelf een verleden hebben (gerecyclede materialen) of dat ze een glimlach op iemands gezicht toveren.


Onder de naam 'Doekedoek' (een gronings woord voor knuffelen) maak en verkoop ik nu mijn producten op mijn website www.doekedoek.nl


Alle producten maak ik met veel liefde, aandacht en plezier, vandaar mijn slogan 'liefs Doekedoek'. 


♥ Doekedoek ♥


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen