zaterdag 22 november 2014

Herinneringen om te knuffelen

Mijn lieve opa, hij is in de negentig, heeft een bewogen leven gehad. Hij heeft WOII meegemaakt en dus genoeg ellende gezien. Hij hecht geen waarde aan bezit, maar kan erg geëmotioneerd raken als het over mensen gaat of over dingen die hij heeft meegemaakt.


Daarom was ik erg verbaasd toen hij mij vertelde dat hij het zo jammer vond dat hij geen foto meer had van hem en zijn vader. De enige twee foto's die hij nog had waren twee erg oude zwart-wit foto's. Op de ene stond mijn opa in zijn twintiger jaren, tezamen met een aantal koeien, op de andere mijn overgrootvader met een vrouw die toen hielp op de boerderij.


afbeelding van mijn opa als jonge man, door Doekedoek, www.doekedoek.nl


afbeelding van mijn overopa, door Doekedoek, www.doekedoek.nl



Twee mooie, nostalgische foto's, maar inderdaad geen foto van mijn opa en zijn vader tezamen.

Ik besloot om met behulp van de computer de gewenste foto voor mijn opa te maken.


Aangezien het een verrassing moest zijn, moest ik de foto's een keer stiekem meenemen.
Bij een van mijn bezoeken aan opa en oma heb ik gewacht tot mijn opa de kamer uitging. Daarna heb ik snel de foto's uit de lade gepakt en in mijn tas gestopt. 
Het voelde zo fout om zomaar iets mee te nemen! Maar ik hield mezelf voor dat hij de foto's snel en veilig terug zou krijgen.


Bij mijn volgende bezoek heb ik, zodra ik de kans kreeg, de foto's weer veilig in de lade teruggelegd. Hopelijk onopgemerkt.
De foto's waren inmiddels gescand en stonden op mijn computer.


Aan het werk!
Mijn opa is van dichtbij gefotografeerd, met een lichte achtergrond. Mijn overgrootvader is wat verder weg gefotografeerd, met een donkere achtergrond én een extra persoon in de foto. Ik besloot om de foto van mijn overgrootvader te gebruiken als nieuwe foto, omdat ik daar meer ruimte om te manipuleren had.


Ik herschaalde mijn opa naar de proporties van zijn vader en zette hem links op de foto. De vrouw en de koe achter de vrouw moesten verdwijnen, zodat mijn opa daar kwam te staan. Ik gebruikte de billen van de tweede koe en gaf deze het hoofd van de koe naast mijn opa. Nadat ik de kleuren had aangepast en wat met het contrast had gespeeld was de grote reunie een feit.


Maar ik wilde nog een stap verder gaan. Ik wilde mijn opa niet alleen een foto van hem en zijn vader geven, maar ook de mogelijkheid om zijn vader een dikke knuffel te geven... 


Met mijn trouwe huis-en-tuinprinter heb ik op speciaal geprepareerd stof de nieuwe foto geprint. Daarna heb ik een extra stuk linnen achter de foto genaaid als frame. Dit geheel heb ik op een linnen kussenhoes genaaid. 
Mijn wens was een feit: de mogelijkheid om herinneringen een dikke knuffel te geven!


afbeelding van linnen kussen met foto, door Doekedoek, www.doekedoek.nl


Mijn opa huilde toen hij het cadeau kreeg. Hij gaf niet alleen zijn vader maar ook mij een dikke knuffel!


♥ Doekedoek ♥

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen